Koszty imprez

Analiza zysków i strat związanych z organizacją imprezy firmowej to ważne zajęcie, jakiego należy się podjąć nim o zamiarze organizacji imprezy integracyjnej poinformuje się jej potencjalnych uczestników. Koszty imprezy integracyjnej to nie tylko nakład finansowy na pokrycie rachunków za jedzenie, lokal czy dodatkowe atrakcje i prezenty dla pracowników. O kosztach imprezy integracyjnej należy również mówić w kontekście obecności pracowników w firmie. W znamienitej większości przypadków imprezy integracyjne nawet, jeśli odbywają się poza godzinami pracy, wymagają częściowej nieobecności pracowników na swoim stanowisku. Często w dniu, w którym odbywa się impreza integracyjna, pracownicy oczekują, że zostaną na przykład wcześniej zwolnieni do domu, by mogli się spokojnie przygotować do wieczornej imprezy firmowej. Jeśli jest to impreza firmowa trwająca do późnego wieczora, aby frekwencja dopisała do samego końca, należy zaproponować pracownikom, by następnego dnia mieli dzień wolny od pracy lub mogli zjawić się na stanowisku o późniejszej godzinie. Jeżeli charakter imprezy firmowej tego wymaga, na przykład jest to event w plenerze, pracownicy cały dzień nie będą w pracy. A oczywiście taki płatny dodatkowy urlop to dla firmy poniesione straty. W związku z tym do imprezy firmowej należy podejść z ekonomicznym zacięciem i zrobić bilans zysków i strat tego eventu. Do zysków, jakie przynosi impreza integracyjna, jest zbudowanie lepszego wizerunku firmy. Pracownicy lepiej poznają siebie nawzajem, a często mogą na przykład ujrzeć ludzką twarz swoich przełożonych. Podczas rozmów na tematy nie służbowe, może się okazać, że niektórzy pracownicy mają wspólne hobby, dzieci w tym samym wieku czy chodzące do tej samej szkoły i wiele innych spraw, za sprawą, których pracownicy poczują, że są sobie bliżsi. Czy to może przełożyć się na zyski w ujęciu materialnym? Oczywiście, że tak! Sympatyczna atmosfera w firmie sprawia, że pracownicy chętniej przychodzą do pracy, bardziej angażują się w wykonywane zadania, a nie tylko patrzą na zegarek odliczając godziny do opuszczenia stanowiska.

Event w firmie

Wielu menadżerów i dyrektorów finansowych firm zanim podejmie się organizacji imprezy firmowej, intensywnie zastanawia się, czy organizacja takiego eventu jest opłacalna. Na pozór impreza firmowa to przecież same straty. Wiele elementów imprezy firmowej wymaga bardzo konkretnych nakładów finansowych. Żadna impreza firmowa czy impreza integracyjna, ani żaden inny event w firmie nie obejdzie się bez jedzenia. Nawet, jeśli miałyby to być tylko małe, zgrabne kanapki wymagane jest wynajęcie firmy cateringowej. To oczywiście jest znacznym wydatkiem, zwłaszcza, jeśli impreza integracyjna ma trwać sześć czy osiem godzin. Im dłuższy event, tym kelnerzy muszą dłużej pracować i tym więcej jedzenia jest potrzebne. Oczywiście koszt potraw jest proporcjonalny do ilości osób uczestniczących w imprezie firmowej. Kolejnym elementem eventu wymagającym wydatku jest opłacenie miejsca, w którym ma się odbywać impreza firmowa. Czasem, jeśli w firmie znajduje się odpowiednio duża sala konferencyjna, w której mogą odbyć się wszystkie zaplanowane atrakcje, impreza integracyjna nie wymaga wynajmowania jakiegoś lokalu. Jednak ze względów socjologicznych, nawet, jeśli w siedzibie firmy istnieje taka możliwość, to zdecydowanie lepiej, kiedy impreza integracyjna odbywa się na neutralnym gruncie. Wtedy pracownikom dużo łatwiej jest się zrelaksować, zapomnieć na chwile o pracy i spojrzeć na współuczestników eventu w nieco innym, bardziej korzystnym i prywatnym świetle. Część wydatków związanych z organizacją imprezy integracyjnej można przeznaczyć na drobne koszty typu upominków dla pracowników lub wynajęcie fotografa tudzież kamerzysty, którzy dyskretnie zapewnią dokumentację imprezy firmowej. Do kosztów organizacji eventu należy zaliczyć również sumę, jaką trzeba zapłacić za rozrywkę podczas imprezy firmowej. Pomysłów na tą rozrywkę jest naprawdę tysiące, a kryterium wyboru jest głównie to, jaką ilość środków organizator imprezy integracyjnej zechce na ten cel przeznaczyć. W wielu przypadkach jest to najważniejsza część eventu i nie należy na niej oszczędzać.

Imprezy firmowe

Organizując imprezę firmową często bardzo trudno jest sprawić, by event podobał się wszystkim pracownikom. Jest to trudne zwłaszcza w firmach, w których jednocześnie zatrudnione są osoby w różnym wieku, różnej płci i o różnym stopniu wykształcenia. Rzadko się zdarza, żeby na przykład kobietom pracującym w dziale prawnym odpowiadają te same formy rozrywki, co mężczyznom pracującym na stanowisku kierowców. Przed organizatorami imprez integracyjnych dla firm, w których zatrudnione są tak różne osoby, stoi szczególnie trudne zadanie. Organizatorzy eventu muszą w obliczu takiej sytuacji pamiętać o tym, że może się okazać, iż to, co dla jednej grupy pracowników jest szczytem dobrej zabawy, dla innych jest wręcz odpychające lub nudne. Wystarczy wziąć pod lupę menu podczas takiej imprezy firmowej. Panowie kierowcy najchętniej zajadaliby się kiełbasą z grilla, a paniom z działu prawnego przypuszczalnie najbardziej odpowiadałyby jakieś lekkie sałatki z warzyw i owoców morza lub sushi. Oczywiście nie jest to sytuacja bez wyjścia. Można na przykład na grillu przyrządzić nie tylko kiełbaski, ale również bardziej wyszukane szaszłyki, owoce i inne specjały. Dobrym rozwiązaniem na serwowanie potraw podczas imprezy integracyjnej może być też rozbudowany ciepły bufet, w którym każdy uczestnik eventu znajdzie coś dla siebie. Ważnym elementem każdego eventu i imprezy firmowej jest część rozrywkowa. W zależności od budżetu firmy wybór rozrywek może być mniej lub bardziej szeroki. Za pewne część pracowników byłaby zadowolona z koncertu muzyki klasycznej podczas imprezy firmowej, a dla innych, by event się udał, niezbędny jest wykonawca radiowych hitów. Dobrym kompromisem, z którego organizatorzy imprez integracyjnych często korzystają, jest zaproszenie znanego polskiego kabaretu. To pomysł, który ma szansę na aprobatę we wszystkich grupach wiekowych, u osób o zróżnicowanym statusie społecznym. Kabaret na imprezie firmowej sprawi, że na ustach wszystkich pracowników firmy, kierowców, magazynierów i księgowych, na ustach kobiet i mężczyzn zagości uśmiech.

Sposób na motywację

Nad tym, jak motywować swoich pracowników do lepszej i bardziej efektywnej pracy na rzecz firmy od wielu lat dumają całe szeregi menadżerów. Najpopularniejszym sposobem motywowania pracowników do pracy są premie uznaniowe przyznawane przez pracodawcę. Nie raz sposobem, by zatrudniona osoba bardziej przykładała się do powierzonych jej zadań, jest uzależnienie wysokości wypłaty od osiąganych efektów. Często to po prostu kwestia kilka prostych zasad ujmowanych już przy spisywaniu wstępnej umowy o pracę. Jeśli dotyczy to branży handlowo-usługowej, premie polegają zwykle na tym, że ustala się procent uzyskanego utargu, jaki jest doliczany pracownikowi do pensji. Innym, bardziej wyszukanym i rzadziej stosowanym sposobem, który ma na celu sprawić, że pracownicy będą efektywniej pracować na rzecz zatrudniającej ich firmy, są imprezy firmowe. Przeważnie mają one charakter imprez integracyjnych. W takiej imprezie integracyjnej uczestniczą wszyscy pracownicy firmy lub pracownicy danego działu wraz ze swoim przełożonym. Impreza integracyjna jest eventem, który sprzyja lepszemu poznaniu się pracowników firmy. Ideą imprez firmowych jest to, żeby podczas wspólnej zabawy pracownicy nie tylko lepiej się poznali, ale także bardziej polubili. Cały fenomen imprez integracyjnych polega na tym, że warunki towarzyszące imprezie firmowej są na tyle miłe i przyjazne, iż nie zależnie od tego, jaka w rzeczywistości z charakteru jest dana osoba, w okolicznościach zorganizowanego eventu wyda się ona zawsze miła i sympatyczna. Imprezy integracyjne sprawiają, że pracownicy wyrabiają sobie pozytywną opinie o pracodawcy i współpracownikach. Najtrudniejsze zadanie podczas imprez integracyjnych należy do pracodawcy lub przełożonego. Podczas imprezy firmowej powinien on zmniejszyć dystans między sobą a podwładnymi. Impreza integracyjna musi dawać możliwość poznania bardziej ludzkiego, a mniej służbowego oblicza szefa. Cała trudność eventu polega jednak na tym, że przełożony musi się wydać pracownikom bardziej przyjazny, ale jednocześnie pod żadnym pozorem nie może stracić swojego autorytetu.